Chór Filharmonii im. H. Wieniawskiego „Lutnia Lubelska”


Piątek, 16 listopada 2018, godz. 19:00
Bilety 30, 25, 20 zł
Sala koncertowa FL

 

Ten koncert już się odbył.



Medytacje

Arcydzieła muzyki dawnej

Koncert chóralny

Błogosławieni, których droga nieskalana, którzy postępują zgodnie z Prawem Pańskim. Błogosławieni, którzy zachowują Jego napomnienia i szukają Go całym sercem.

Psalm 119

 

Chór Filharmonii im. H. Wieniawskiego  Lutnia Lubelska
Dawid Jarząb – dyrygent

 

 

W programie:
W. Byrd, J. Gallus, G.G. Gorczycki, A. Lotti, G.P. da Palestrina, Wacław z Szamotuł, 
Th. Tallis, C.G. da Venosa, L.G. da Viadana, T.L. de Victoria, M. Zieleński

 

W ramach kolejnego koncertu Filharmonii Lubelskiej prezentujemy wyjątkowy kalejdoskop wokalnej muzyki religijnej. W programie wieczoru usłyszymy dzieła doby renesansu oraz baroku. Sprzyjające duchowej kontemplacji kompozycje zaprezentują artyści Chóru Filharmonii Lubelskiej „Lutnia Lubelska” pod batutą Dawida Jarząba.
Wszystkie z kilkunastu prezentowanych dzieł powstały w oparciu o teksty poruszające m.in. zagadnienie zawierzenia się boskiej opatrzności, a także woli wiernych do wypełniania przykazań Stwórcy. Różnorodne kompozycje doskonale współgrają z mottem naszego spotkania, którym jest fragment Psalmu 119 zaczerpnięty z Liturgii Słowa na dzień 16 listopada. Co więcej, wśród autorów prezentowanych kompozycji odnajdziemy szereg nazwisk, obok których nie można przejść obojętnie. Jednym z nich jest z pewnością Giovanni Pierluigi da Palestrina – jeden z najsłynniejszych włoskich twórców XVI wieku, którego dzieła uważane były przez lata za niedościgniony ideał renesansowej muzyki religijnej. Do muzyki Italii powrócimy również za sprawą innych charyzmatycznych twórców: mistrzowsko władającego zespołem wokalnym Carla Gesualda da Venosy, a także świetnego organisty i członka weneckiej szkoły operowej – Antonia Lottiego. Do świata brytyjskiej muzyki wokalnej doby renesansu wyruszymy za sprawą dzieł Thomasa Tallisa, którego dzieła zajmują do dziś czołowe miejsce w angielskich antologiach muzyki sakralnej. Hiszpański charakter odnajdziemy zaś w kompozycjach Tomása Luisa de Victorii – późnorenesansowego artysty, ucznia Palestriny, którego dzieła żywo korespondują z dorobkiem nauczyciela. Przypomnimy również twórczość sakralną Mikołaja Zieleńskiego, cieszącego się dziś mianem „czeskiego Bacha”. Polski akcent programowi naszego spotkania zapewnią jedne z najsłynniejszych dzieł dwóch rodzimych twórców: cieszącego się sławą pierwszego z najwybitniejszych przedstawicieli polskiego renesansu Wacława z Szamotuł, a także związanego z Wawelem kompozytora i kapłana – Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego.
Spotkanie te będzie dla naszych słuchaczy szansą na niezwykłą podróż w głąb historii muzyki europejskiej. Przez wieki twórczość wokalna była istotnym przejawem aktywności kompozytorskiej, stając się przy okazji jednym z istotnych elementów praktyk religijnych. To właśnie na gruncie muzyki wokalnej powoli narodziła się wielogłosowość, a wraz z nią skomplikowana sztuka kontrapunktu – niezwykle trudna i wymagająca wręcz matematycznej precyzji technika tworzenia skomplikowanych dzieł polifonicznych. Osiągnięcia muzyki wokalnej z czasem przeniknęły również do twórczości przeznaczonej na rozwijające się przez stulecia instrumenty. Dziś, mimo ogromnych możliwości płynących z dostępnego, obszernego i różnorodnego instrumentarium, kompozytorzy wciąż chętnie tworzą dzieła na głosy wokalne a cappella. Nie tylko poszukują nowych rozwiązań brzmieniowych, ale z dużym zainteresowaniem powracają do poprzednich epok tworząc niezwykłe muzyczne stylizacje. Doskonałym tego przykładem będą kompozycje, które zespół przedstawi w ramach czekającej na naszych Słuchaczy muzycznej niespodzianki, którą usłyszymy w zakończeniu koncertu.
Joanna Kołodziejska

 

 

 

 

 

Partner Filharmonii