Koncert „Dobranoc świecie”


Piątek, 23 listopada 2018, godz. 19:00
Bilety 30, 25, 20 zł
Sala koncertowa FL

Dobranoc świecie

Zespół Muzyki Dawnej Konfraternia Caper Lublinensis
Chór Filharmonii im. H. Wieniawskiego Lutnia Lubelska

Tytus Wojnowicz – obój
Katarzyna Pilipiuk – obój
Michał Wajda Chłopicki – alt
Kamil Król – tenor
Andrzej Gładysz – baryton
Dorota Stawarska – organy
Dominik Mielko – dyrygent

 

Program:
Johann Christoph Bach – Chorał Mit Weinen hebt sich's an
Johann Sebastian Bach – Kantata Ich elender Mensch, wer wird mich erlösen  BWV 48
Johann Kuhnau/Johann Sebastian Bach Der Gerechte kömmt um
Johann Christoph Bach – Motet Fürchte dich nicht
Johann Sebastian Bach – Kantata Herr, deine Augen sehen nach dem Glauben 
BWV 102
Johann Christoph Bach – Chorał Es ist nun aus mit meinem Leben

 

Listopad to miesiąc, który w polskiej tradycji jest czasem wspominania bliskich zmarłych i momentem rozważania tematyki przemijania. Tematyki trudnej, coraz trudniejszej, bo wypieranej przez narzucaną nam zewsząd kulturę wiecznej młodości, w której śmierć jest tematem tabu. Rzadko umieramy w domach wypełnionych naszymi bliskimi, naszą historią i pięknymi wspomnieniami, coraz częściej odchodzimy w szpitalach, hospicjach, w otoczeniu respiratorów czy innych zimnych, bezdusznych sprzętów medycznych. Także coraz rzadziej towarzyszymy naszym bliskim w tej ostatniej drodze.
Życie, zwłaszcza w czasach przed wynalezieniem choćby penicyliny, było bardzo kruche – często kończyło się wraz z porodem, czy też chorobami, które dziś uznajemy za błahe. Ze łzami rodzi się człowiek, najlepsze lata mijają w zmartwieniu, a starość wiąże się z bólem. Przenikanie się życia i śmierci, wielka wiara i wyczekiwanie spotkania z  Bogiem budowało niezwykłe uczucia, których dziś możemy dotknąć wsłuchując się w muzykę.
Program koncertu dotyka tych miejsc stycznych, gdzie sztuka muzyki i słowa spotyka się z egzystencjalną treścią dotyczącą kresu bytowania osoby ludzkiej. Próbując oswoić Słuchaczy z tematyką śmierci nawiązuje między innymi do słów zaczerpniętych z Objawienia. Repertuar oscyluje wokół twórczości Jana Sebastiana Bacha (1685-1750) oraz Johanna Christopha Bacha (1642-1703) i przedstawia jedne z najpopularniejszych form barokowej muzyki religijnej (motet, kantata, chorał protestancki).

 

 

 

Partner Filharmonii

 

Tytus Wojnowicz – obój
Katarzyna Pilipiuk – obój
Dorota Stawarska – organy

 

Tytus Wojnowicz – obój
Katarzyna Pilipiuk – obój
Dorota Stawarska – organy