V FESTIWAL BRACI WIENIAWSKICH - Ruben Silva / Maciej Lulek


Piątek, 02 marca 2018, godz. 19:00
Bilety 30, 25, 20 zł
Sala koncertowa FL

 

Fontanny rzymskie (Fontane di Roma, 1917). W tym poemacie symfonicznym autor pragnął wyrazić wrażenia i uczucia, jakie nim owładnęły, gdy patrzył na cztery fontanny rzymskie o tej porze dnia, w której ich odrębny charakter najlepiej harmonizował z otoczeniem albo ich piękność wywierała największe wrażenie na patrzącym. Część I (Andante mosso) opisuje fontannę w Villa Giulia. Autor opisuje tu malowniczy krajobraz pasterski ze stadem owiec we mgle rzymskiego świtu. Część II (Vivo) otwiera fanfara rogów. Opisuje ona fontannę Trytona o poranku. III część (Allegro moderato) to fontanna Trevi w południe. Temat realizowany jest przez instrumenty drewniane i blaszane nabierając triumfalnego charakteru. Słychać fanfary, rydwany Neptuna biegnące po roziskrzonej blaskiem słońca powierzchni wody. Ostatnia część (Andante) to fontanna w Villa Medici o zachodzie. Rozpoczyna ją smutny, melancholijny temat, który przeprowadza słuchaczy po tej porze dnia, by w końcu wszystko zamarło i umilkło w ciszy nocy. 

I koncert skrzypcowy fis-moll op. 14, wykona Maciej Lulek, pochodzący z Lublina - tak samo jak kompozytor - Henryk Wieniawski. Część I (Allegro moderato) jest utrzymana w formie allegra sonatowego. Tematy są ze sobą skontrastowane: pierwszy - ostry, drugi - łagodny. Po tutti orkiestry wchodzi solista, którego partia jest okazją do zabłyśnięcia wspaniałą, brawurową techniką. Pojawiają się pasaże, biegniki, akordy, podwójne flażolety oraz szeregi dwudźwięków. Część II (Larghetto) zatutułowana jest Preghiera (Modlitwa) - skupiona, spokojna, liryczna. Część III (Rondo) rozpoczyna się attaca. Trąbki, krótkim fanfarowym wstępem wprowadzają skrzypce, które podejmują lekki, taneczny temat. Całość koncertu kończy się błyskotliwą kodą. 

Pierwsze trzy symfonie Piotra Czajkowskiego nie weszły do stałego, światowego repertuaru i w Polsce wykonywane są rzadko. I Symfonia g-moll op. 13 jest tą, ktorą można usłyszeć najczęściej. Powstała w 1866 roku, a kompozytor zatytułował ją Zimowe marzenia. Dwie pierwsze części tej symfonii posiadają swoje własne tytuły, gdyż powstały z inspiracji Czajkowskiego wycieczką po jeziorze Ładoga. I część (Allegro tranquillo) - Marzenia podczas zimowej przejażdżki, II część (Adagio) - Posępna kraina. III część natomiast jest lekkim, nieco melancholijnym Scherzem, którego triem jest walc, ulubiony taniec Czajkowskiego. Finał symfonii opiera się na dwóch rozwijanych i przetwarzanych tanecznych melodiach rosyjskich.

 

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej

Ruben Silva - dyrygent

Maciej Lulek - skrzypce 

 

Program:

Ottorino Respighi - Fontanny rzymskie

Henryk Wieniawski - I Koncert skrzypcowy fis- moll op. 14

Piotr Czajkowski - I Symfonia g-moll Zimowe marzenia op. 13