V FESTIWAL BRACI WIENIAWSKICH - Cheung Chau / Joanna Ławrynowicz


Piątek, 09 marca 2018, godz. 19:00
Bilety 30, 25, 20 zł
Sala koncertowa FL

Eugène Ysaÿe to kompozytor i skrzypek belgijskiego pochodzenia. Był dyrygentem oraz autorem koncertów i solowych utworów skrzypcowych. Uczeń Henryka Wieniawskiego, któremu pomagał promować muzykę polską na terenie Belgii. Z jego licznych kompozycji skrzypcowych, dziś najbardziej znane jest Sześć sonat na skrzypce solo - każda z nich zadedykowana została jednemu z wielkich skrzypków. W Filharmonii Lubelskiej wykonany zostanie utwór Harmonies du soir op. 31. Będzie to lubelskie prawykonanie tej kompozycji. Powstała ona w 1924 roku i przeznaczona jest na kwartet smyczkowy oraz orkiestrę smyczkową. Jest to najpiękniejszy i najbardziej ekspresyjny utwór powstały w późnych latach twórczości kompozytora. 

I koncert fortepianowy g-moll op.20 Józefa Wieniawskiego zagra wielka propagatorka tego dzieła - Joanna Ławrynowicz. Kompozycja młodszego z Wieniawskich kryje w sobie prawdziwe romantyczne piękno. Jest wyczerpującym dziełem dla solisty, gdyż - zaledwie po kilku taktach orkiestry - wchodzi partia fortepianu z pierwszą kadencją, z której wyłania się materiał pierwszej części. II część (Andante) jest niezwykle prosta i urokliwa. Rozpoczynają ją klarnety, fagoty, rogi i delkatne smyczki w pizzicato, które dialogują z prostym materiałem akordowym realizowanym przez fortepian. Wyciszone instrumenty smyczkowe kontrastują mocno z Rondem, gdzie instrumenty dęte fanfarą rozpoczynają wybuch brawury - spektakularny pokaz techniki i wirtuozerii Wieniawskiego, który trwa do końca utworu.

Images (Obrazy) skomponowane przez Claude Debussy'ego to symfoniczny tryptyk, na który składają się: Gigues, Iberia i Rondes de printemps. Ich współną cechą jest subtelne powiązanie z folklorem. W Gigues jest to dysktretne wykorzystanie melodii i rytmu dawnego tańca angielskiego, w Iberii - kilka charakterystycznych elementów muzyki hiszpańskiej, a w ostatnim obrazie pojawia się słynna piosenka francuska, która jednak z powodu licznych przetworzeń może być trudna do rozpoznania. W całym dziele panuje wyjątkowa konsekwencja i koncentracja tematyczna, która przyczynia się do tego, że każdy obraz jest bardzo sugestywny i przedstawia syntetyczną wizję krajobrazu, życia i nastroju.

 

 

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej

Cheung Chau - dyrygent

Joanna Ławrynowicz - fortepian

 

Justyna Zańko - skrzypce

Anna Kaczmarek - skrzypce

Przemysław Raczek - altówka

Izabela Zagórska - wiolonczela

 

Program:

Eugène Ysaÿe  - Harmonies du soir op. 31

Józef Wieniawski - I koncert fortepianowy g-moll op. 20

Claude Debussy - Images pour orchestre