Koncert Symfoniczny - Przemysław Fiugajski / Anna Wandtke / Przemysław Witek


Piątek, 20 kwietnia 2018, godz. 19:00
Bilety 30, 25, 20 zł
Sala koncertowa FL

 

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej

Przemysław Fiugajski - dyrygent  

Anna Wandtke - skrzypce

Przemysław Witek - fortepian

 

Utwór Holzwege powstał w 1972 roku. Zwyczajowo dla Sikorskiego komentarz, był bardzo skromny: „Holzwege – Drogi do nikąd, powstały na początku roku 1972. Jest to jednoczęściowy utwór orkiestrowy, stworzony pod wpływem inspiracji metaforą Heideggera”. Kompozytor w jednym z wywiadów powiedział o nim jednak nieco więcej: „Mnie zafascynowało samo słówko, ponieważ opowiadał mi o tym znajomy, który czytał ten esej Heideggera – ja na tyle nawet nie znam niemieckiego. Holzwege, to są te takie ślady drzew transportowanych w lesie, które drzewa zostawiają gdzieś tam, czy to na śniegu czy wśród liści (…) i on [Heidegger] życie określa jako takie błąkanie się, i tylko momenty iluminacji, kiedy człowiek znajduje się na polanie, które nazywa der Lichtungstehend. Mój utwór, to jest ostinato, to jest długie jakieś oczekiwanie, które kończy się takim zawieszeniem, tak kończy się błagając, po prostu, o jakąś kontynuację, i kończy się pauzą”.

Przebieg kompozycji utrzymany jest w piano i dość jednostajnym, powolnym tempie. Słuchacz odnosi wrażenie, że kolejność występowania akordów jest przypadkowa, i że równie dobrze można byłoby uszeregować je w zupełnie inny sposób. Dzieje się tak dlatego, że brzmienie pionów jest niezwykle podobne – na tyle jednak odmienne, że wzbudza to w słuchaczu niepokój, poczucie zagubienia. Doznanie to potęguje ostinato skrzypcowe, które jednocześnie jest stabilne i całkowicie rozchwiane. Całość utworu kończy się pauzą, wedle słów kompozytora: „jakby błagając o kontynuację”.

 

Mikołaj Hertel jest polskim muzykiem, kompozytorem i wykonawcą muzyki elektronicznej. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie - pianista. Muzyką zajmuje się od lat 70. XX w. W ciągu swojej kariery pisał także piosenki dla Ireny Jarockiej, Anny Jantar, Jerzego Połomskiego, Alicji Majewskiej, Zdzisławy Sośnickiej. Jego styl jest bardzo charakterystyczny, prosty, romantyczny. Muzyka tego kompozytora często gościła w Programie III Polskiego Radia. Mikołaj Hertel tworzy muzykę także dla polskiej wytwórni Paris Music, publikującej tzw. production music. W tym koncercie Melomani będą mieli możliwość usłyszeć koncert fortepianowy Rzecz o Jasnowidzącym z Lublina, w którym partię fortepianu zagra Przemysław Witek, a będzie to światowe prawykonanie tego utworu.

 

Fantazja brillante op. 20, oparta na tematach zaczerpniętych z opery Gounoda Faust, została skomponowana w dwóch wersjach: na skrzypce z fortepianem i na skrzypce z orkiestrą. Utwór powstał w 1865 roku. Prawdopodobnie obie wersje Wieniawski napisał w tym samym czasie. Publikacje te nieco różnią się tytułem utworu. W wydaniu Kistnera tytuł brzmi: Fantaisie brillante sur des motifs de l'Opéra "Faust" de Gounod, natomiast w wydaniu Choudensa: "Faust" opéra de Gounod "Fantaisie brillante".

Temat Fausta był bardzo popularny w XIX wieku. Sięgali po niego kompozytorzy w operach, utworach wokalno-instrumentalnych, orkiestrowych i w pieśniach. Szczególną popularnością w czasach Wieniawskiego cieszyła się opera Gounoda osnuta na tym temacie. Wystawiona po raz pierwszy w 1859 roku w Paryżu, nie schodziła ze sceny Théatre Lyrique do 1869 roku. Grano ją też wielokrotnie w teatrach operowych w innych miastach europejskich. Arie z tej opery były powszechnie znane, a niektóre z nich stały się elementem obiegowego repertuaru. Gdy powstawała Fantazja Wieniawskiego, opera Gounoda znajdowała się u szczytu swej popularności.

Po latach ascetycznego życia i planów wstąpienia do stanu duchownego, a także żarliwych zapewnień o braku zainteresowania sztuczną i mało atrakcyjną sztuką operową, rok 1859 przynosi w życiu Charlesa Gounoda zwrot o 180 stopni. Kompozytor napisał operę inspirowaną dramatem ojca romantyzmu europejskiego, Johanna Wolfganga Goethego – Faust. W tym koncercie usłyszymy muzykę baletową z opery Gounoda, która to otworzyła przed kompozytorem drzwi do międzynarodowej kariery, przestawiając jego prywatne życie na zupełnie nowe tory.
 

 

 

Program:

Tomasz Sikorski - Holzwege na orkiestrę symfoniczną

 

Mikołaj Hertel - Koncert fortepianowy Rzecz o Jasnowidzącym z Lublina (światowe prawykonanie)

 

Henryk Wieniawski - Fantazja na tematy z opery Faust op. 20

 

Charles Gounod - Muzyka baletowa z opery Faust