Koncert Symfoniczny: I. Trynkos / R. Delekta


Piątek, 24 kwietnia 2020, godz. 19:00
Bilety – 40, 30 zł
Sala koncertowa FL

Koncert Symfoniczny

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
Irmina Trynkos – skrzypce
Rafał Jacek Delekta – dyrygent

Program:
Samuel Barber – Koncert skrzypcowy op. 14
Camille Saint-Saëns – II Symfonia a-moll op. 55
 

Wyjątkowa artystka, „intensywna i charyzmatyczna nowa gwiazda” (BBC Music Magazine), „zwinna i ekspresyjna solistka” (The Strad), grająca na skrzypcach Jakoba Stainera z 1670 roku – Irmina Trynkos – będzie gościem specjalnym Filharmonii Lubelskiej. Wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej pod kierunkiem dyrygenta, reżysera i aranżera – Rafała Jacka Delekty – wykona osobliwy Koncert skrzypcowy Samuela Barbera (1910-1981).
Utwór ten, pisany w przededniu wybuchu II wojny światowej i w jej trakcie, często ukazywany jest w kontekście swego powstawania. Zlecony przez wpływowego przemysłowca Samuela Felsa dla świeżo upieczonego młodego skrzypka, absolwenta Curtis Institute of Music Iso Briselliego, początkowo nie spełniał wymagań artysty, który miał go wykonać po raz pierwszy – był można by powiedzieć nawet za łatwy. Ostatnia część koncertu Barbera okazała się być z kolei co najmniej „niewłaściwa” z technicznego punktu widzenia dla samego Briselliego, jak i dla jego nauczyciela Meiffsa. Wskutek tego planowana premiera styczniowa (1940) nie odbyła się. Koncert składa się z trzech części: Allegro, Andante, Presto in moto perpetuo. Sam kompozytor napisał notkę programową dotyczącą koncertu: „Pierwszą część – allegro molto moderato – rozpoczyna liryczny pierwszy temat wprowadzony od razu przez skrzypce bez jakiegokolwiek wstępu orkiestry. Ta część, jako całość, ma bardziej charakter sonaty niż formy koncertu. Druga część – andante sostenuto – rozpoczyna się rozszerzonym solo oboju. Skrzypce wchodzą z kontrastującym, entuzjastycznym tematem, po którym powtarzają początkową melodię oboju. Ostatnia część – perpetuum mobile – bardziej wydobywa błyskotliwy i wirtuozowski charakter skrzypiec”.
Wieczór wieńczy II Symfonia Camille’a Saint-Saëns’a (1835-1921) – przykład ekonomii orkiestrowej i strukturalnej spójności z ustępami ukazującymi kompozytora jako mistrza fugi. Sam twórca uchodził za „genialne dziecko”, które w wieku 10 lat potrafiło zagrać z pamięci wszystkie 32 sonaty fortepianowe Beethovena. Swój pierwszy publiczny recital w „Salle Pleyel”, po którym okrzyknięto go „drugim Mozartem”, dał w wieku 11 lat, a mając 17 lat napisał swoją pierwszą symfonię. F. Liszt słysząc grę Saint-Saëns’a na organach w paryskich kościołach nazwał go jednym z najlepszych organistów.

Irmina Trynkos

 

 

 

Partner Filharmonii